Europese auteursrechten-richtlijn | Digital Single Market

Op 17 mei 2019 is de richtlijn (EU) 2019/790 van het Europees Parlement en de Raad inzake auteursrechten en naburige rechten in de digitale een-gemaakte markt en tot wijziging van Richtlijnen 96/9/EG en 2001/29/EG, gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie (L130/92). Lidstaten dienen uiterlijk op 7 juni 2021 aan deze richtlijn te voldoen. De voortgang van de implementatie ligt op schema. (bron Eerste Kamer)

Lees hier de speech van Erwin Angad Gaur “Op zoek naar evenwicht”

De nieuwe richtlijn heeft als doel het Europese auteursrechtelijke kader beter aan te laten sluiten bij het moderne digitale tijdperk en de auteursrechtelijke praktijken in de lidstaten te harmoniseren. In de richtlijn is bij artikel 17 opgenomen dat internetplatforms als YouTube en Facebook eerlijk moeten gaan betalen voor beschermd werk. Over dit artikel is veel gediscussieerd.

Erwin Angad Gaur in Muziekwereld nummer dec-2019 ‘Je merkt dat die discussie nog steeds een beetje doorsuddert. Te hopen is dat bij de uiteindelijke behandeling van de implementatiewet meer oog is voor alle andere aspecten. De Richtlijn is er nu, of je het er mee eens bent of niet. ….

Auteurs en artiesten krijgen dankzij de nieuwe Richtlijn extra bescherming. Er komt een transparantieverplichting in de wet. EAG:’Elke auteur en artiest krijgt hierdoor het recht om inzicht te krijgen in de exploitatie van zijn of haar werk; ook via sublicenties.  Nu is dat vaak een oerwoud waar voor een individuele maker niet doorheen te komen is. En haal dan je recht maar…’

Ook de zogenaamde ‘bestsellersregeling’ wordt in de wet aangescherpt. Artikel 18 bepaalt namelijk dat elke maker recht heeft op een redelijke en evenredige vergoeding. Afkopen mogen niet langer de regel zijn, stelt Europa.

De implementatie van deze richtlijn in onze wet is heel belangrijk. EAG ; ‘het is goed en rechtvaardig bijvoorbeeld dat YouTube en Facebook netjes moeten gaan betalen. Maar van belang is dat ook de makers en kleine platenlabels – en niet alleen de grote major platenmaatschappijen en filmproducenten – daarvan gaan meeprofiteren.’

 

Dit bericht werd geplaatst in Alle berichten, auteursrecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s