Weten wat van wie is, is de basis van economische ontwikkeling

bunker-622515__340

Voor een sterke filmsector is het belangrijk dat producenten en filmmakers kunnen verdienen aan het maken van een film. Alleen dan kunnen ze hun professionaliteit en onafhankelijkheid vergroten. Helaas verdienen Nederlandse filmmakers en producenten op dit moment, om allerlei redenen, vaak te weinig. Meestal blijft het bij een honorarium, een honorarium waarover belasting en verzekeringen betaald moeten worden en waarvan het pensioen ook nog moet worden opgebouwd. Na het betalen van de huur blijft er nauwelijks ruimte om te investeren in nieuwe projecten, ook niet als er sprake is van een behoorlijk succesvolle film. In het artikel ‘Verdient een producent aan een film?’ wordt duidelijk hoe de verdeling van inkomsten ervoor zorgt dat producenten (en dus ook filmmakers met een winstaandeel) weinig overhouden. Hier zou dus iets aan gedaan moeten worden. Maar er is nog een aspect van film – en tv-exploitatie dat nodig moet verbeteren.

Anders dan bij het maken van een boek of een muziekcompositie, zijn Nederlandse producenten en filmmakers op dit moment niet goed in staat zicht te houden op wat er met hun film of televisieprogramma gebeurt, met als gevolg dat ze niet weten of hun werk het beoogde publiek bereikt en ze ook niet kunnen beoordelen of hun inkomsten in verhouding staan tot de opbrengsten die het werk genereert. En dat terwijl filmmakers, net als bijvoorbeeld boekenschrijvers en andere auteurs, auteursrechten hebben; eigendomsrechten waarmee ze voorwaarden kunnen verbinden aan het gebruik van hun werk (hun eigendom).
Maar wil je überhaupt voorwaarden kunnen stellen dan zal je toch eerst moeten weten hoe het werk precies gebruikt wordt.

national-archives-394722__340

KADASTER FILMWERKEN
Er zijn tal van registratiebureaus voor allerlei eigendommen; auto’s, huizen, grond, schepen. Alleen niet van filmwerken en dat is raar want een filmwerk heeft eigenaren, net als huizen, auto’s en schepen. Het grote verschil is alleen dat terwijl een schip maar op één plek tegelijk kan zijn, een filmwerk de hele wereld over zwerft en duizenden mensen tegelijk (zelfs vanaf verschillende plekken) de film of het televisieprogramma kunnen bekijken (gebruiken).

Dat neemt niet weg dat filmwerken op een centrale plek geregistreerd zouden moeten staan, waarbij vermeld wordt wie de rechthebbenden zijn en welke licenties er verleend zijn met territorium en tijdsduur. Vervolgens zou, aan de hand van de ISAN code, het werk (ook digitaal) gevolgd moeten kunnen worden, zodat de internationale exploitatie (bioscoopreleases, uitzendingen, VOD klikken etc.) in kaart gebracht kan worden. En de transactie zou alleen rechtsgeldig moeten zijn wanneer deze geregistreerd staat bij het Kadaster van Filmwerken.
Als er dan ook nog aan toegevoegd wordt dat de transactie alleen rechtsgeldig is als er vergoedingsafspraken met rechthebbenden liggen, dan zijn die ook meteen geregeld.

En de transactie zou alleen rechtsgeldig moeten zijn wanneer deze geregistreerd staat bij het Kadaster van Filmwerken.
Als er dan ook nog aan toegevoegd wordt dat de transactie alleen rechtsgeldig is als de vergoedingsafspraken met rechthebbenden liggen, dan zijn die ook meteen geregeld.

Het registreren en volgen van filmwerken is niet onmogelijk. Amerikaanse regisseurs ontvangen sinds jaar en dag residuals, vergoedingen die in verhouding staan tot het gebruik van hun werk.

screen-shot-2017-02-17-at-12-00-36

screen-shot-2017-02-17-at-12-03-09

Het oprichten van een Kadaster voor Filmwerken zou samen met het verbeteren van de recoupment positie van producenten (en daarmee van de rechthebbenden met een winstaandeel) mooie stappen voorwaarts zijn in het verstevigen van de Nederlandse filmsector.

Een goed idee dus, maar zoals vaker bij een goed idee : Wie gaat het uitwerken?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in auteursrechtelijke vergoedingen, filmmakers, filmsector, Geen categorie, geldzaken, opinie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s