Drie redenen waarom een winstafspraak met de producent geen oplossing is

Vraag : Je kan toch gewoon een winstpercentage afspreken als schrijver en regisseur?

Waarom dit geen goede oplossing is :

1. In de opbrengstverdeling van Soof2 zien we dat makers met een winstafspraak helemaal onderaan ‘the foodchain’ belanden. (zie hier hoeveel dat is) Belangrijkste oorzaak is dat de producent zelf ook nauwelijks iets overhoudt uit de miljoenen die aan de boxoffice binnenkomen. Dus ook al hadden de scenarioschrijver en regisseur een fantastisch percentage bedongen ; een hoog percentage van drie keer niets, blijft drie keer niets.

2. Normaal gesproken worden royalties berekend als een percentage van de verkoopprijs / bruto opbrengst. Zie boekenschrijvers en muziekauteurs die ook een percentage incasseren van de bruto bioscoopinkomsten en het residual systeem in Amerika. Het zou de professionaliteit van de sector enorm ten goede komen wanneer filmmakers, net als andere auteurs die royalties krijgen, een percentage ontvangen van de bruto inkomsten.

Dit percentage hoeft een rendement op investeringen niet in de weg te staan. Wanneer de makers van Soof2 bijvoorbeeld 3 procent van de bruto opbrengst zouden krijgen, dan ontvangen de bioscopen nog steeds meer dan 4 miljoen, heeft de distributeur een miljoen terug op zijn investering en heeft ook producent een winst waar hij niets van hoeft af te dragen.

3. Na het afsluiten van de productie moeten makers niet langer afhankelijk zijn van de producent. De producent kan wel ineens besluiten dat hij zich laat omscholen, hij kan failliet gaan, een gezellige peer zijn maar wat rommelig met geld…etc. Het is daarbij sowieso al niet eenvoudig om te weten wat er met je werk gebeurt, als je daarvoor ook nog afhankelijk bent van de informatie die de producent levert, dan wordt het helemaal ondoorzichtig. Een producent heeft trouwens wel wat anders te doen dan jou te informeren. Hij moet zorgen dat hij zelf wat verdient en nieuwe films maken.

OPLOSSING : Het komt de professionaliteit en de inkomenspositie van makers ten goede én het is daarbij voor alle andere partijen handiger wanneer een CBO een percentage incasseert van de bruto-omzet van iedere exploitatie en dit verdeelt onder de rechthebbenden.

Op die manier blijven makers verbonden met hun werk en delen ze aantoonbaar mee in opbrengsten

Voor iedereen goed en wel zo overzichtelijk!

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in auteursrecht, auteursrechtelijke vergoedingen, filmmakers, filmsector, Geen categorie, geldzaken, opinie, producenten en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s